Koncepcja pracy przedszkola
3-LETNI PROGRAM ROZWOJU
SAMORZĄDOWEGO PRZEDSZKOLA W ĆMIELOWIE
NA LATA 2014/2017
Nazwa przedszkola : Samorządowe Przedszkole w Ćmielowie
Adres : ul. Długa 164a 27-440 Ćmielów
Strategia rozwoju placówki
Nasza wizja
„Czegośmy się dobrze nie nauczyli
w najwcześniejszych dziecięcych latach,
tego równie dobrze nie nauczymy się nigdy”
S. Szuman
„Przedszkole otwarte na oczekiwania i potrzeby dzieci i rodziców”.
Naszym największym dobrem jest dobro dziecka, przygotowujemy je do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami. Stwarzamy każdemu dziecku szansę rozwoju na miarę jego możliwości. Pragniemy w każdym dziecku rozbudzać ciekawość świata i ludzi, spostrzegawczość i wrażliwość. Chcemy wychować dziecko
z bogatą wyobraźnią twórczą, zdolne do spontanicznej ekspresji własnych uczuć i myśli, otwarte na pomysły i inspiracje płynące od innych osób oraz gotowe szukać nowych, lepszych i oryginalnych rozwiązań.
Nasza misja
Przedszkole
Przyzwyczaja do odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo i bezpieczeństwo innych.
Jest otwarte na potrzeby dzieci i rodziców.
Stwarza przyjazną, domową atmosferę oraz zapewnia optymalne warunki do rozwijania osobowości dzieci, zaspokaja potrzeby dzieci, wspiera w rozwijaniu zdolności i zainteresowań.
Stwarza atmosferę akceptacji, wzajemnego zaufania i bezpieczeństwa, w której dziecko bawi się, uczy, nabywa umiejętności rozwijając swoją osobowość i aktywność wobec siebie, innych ludzi i otaczającego świata.
Kształtuje i rozwija postawy twórcze swoich wychowanków, stosuje metody aktywne i techniki rozwijania zdolności twórczego myślenia.
Uczy tolerancji, akceptacji i poszanowania odmienności każdego człowieka.
Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom oraz uwzględnia potrzeby środowiska.
Wychowuje dziecko aktywne, wrażliwe, samodzielne i radzące sobie z problemami.
Otwarte jest na propozycje rodziców, ich udział w życiu przedszkola- partnerska współpraca z rodziną dziecka.
Wyposaża dzieci w wiedzę i umiejętności niezbędne do powodzenia w nauce szkolnej.
I KIERUNKI REALIZACJI KONCEPCJI PRACY SAMORZĄDOWEGO PRZEDSZKOLA
W ĆMIELOWIE
1.Rozwijanie uzdolnień i wspieranie aktywności dziecięcej
2.Promocja zdrowia i ekologia
3.Edukacja artystyczna:
- sztuki plastyczne,
- sztuki muzycznego
- sztuki teartalne
4.Edukacja regionalna
5.Wykorzystanie nowoczesnych metod i środków edukacji
II SZCZEGÓŁOWE ZADANIA ORAZ SPODZIEWANE EFEKTY WYNIKAJĄCE Z PROWADZONEJ DZIAŁALNOŚCI
- 1. EFEKTY DZIAŁALNOŚCI DYDAKTYCZNEJ, WYCHOWAWCZEJ I OPIEKUŃCZEJ ORAZ INNEJ DZIAŁALNOŚCI STATUTOWEJ PRZEDSZKOLA.
Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
Przedszkole doskonali efekty swojej pracy.
l.p | Zadanie | Wymaganie | Spodziewane efekty | Termin realizacji |
---|---|---|---|---|
1 | Analizowanie i weryfikacja zestawu programów wychowania przedszkolnego. | Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się. | Przedszkole posiada zestaw programów wychowania przedszkolnego – dostosowany do możliwości i potrzeb dzieci , opracowany zgodnie z przepisami prawa.
Oferta zajęć przedszkolnych spełnia oczekiwania dzieci i rodziców i wpływa na wszechstronny rozwój dzieci. |
Sukcesywnie, od roku 2014 do 2017
Ewaluacja każdego roku w czerwcu. |
2 |
Troska o wszechstronny rozwój dziecka:
|
Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji. | Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci. Organizowanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Analizowanie i ocena organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
Podnoszenie sprawności językowej dzieci poprzez udział w zajęciach z zakresu profilaktyki logopedycznej. |
Sukcesywnie, od roku 2014 do 2017. |
3 |
Przeprowadzenie diagnozy przedszkolnej. |
Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej. | Poprawa wyników uczniów najsłabszych. Diagnoza osiągnięć edukacyjnych dzieci. | Sukcesywnie, od roku 2013 do 2017. |
4 |
Ocena efektywności kształcenia |
Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej. | Dzieci osiągają wysokie wyniki w dojrzałości szkolnej.
Odnotowuje się ciągły wzrost efektywności kształcenia. W coraz większym stopniu eliminowane są trudności i niepowodzenia. Dzieci osiągają sukcesy. Przedszkole wprowadza zmiany sprzyjające podnoszeniu efektywności kształcenia |
Po analizie śródrocznej i rocznej w każdym roku szkolnym. |
5 |
Planowanie oraz prowadzenie zajęć i zabaw pobudzających aktywność dzieci w różnych sferach Rozwijanie postaw twórczych dziecka poprzez stosowanie aktywnych metod pracy i umożliwienie dzieciom kontaktu ze sztuką. |
Dzieci są aktywne. | Upowszechnienie aktywizujących metod nauczania.
Realizacja programu „Mały artysta”.” Kolorowy świat dziecka” oraz „Kubusiowi przyjaciele natury” |
Sukcesywnie, od roku 2014 do 2017. |
6 | Poszerzenie oferty programowej o treści edukacji europejskiej.
|
Dzieci są aktywne. | Nawiązanie kontaktów z placówkami w Unii Europejskiej . | Sukcesywnie, od roku 2014 do 2017. |
7 | Systematyczne i skuteczne podejmowanie działań wychowawczych, profilaktycznych i opiekuńczych. | Respektowane są normy społeczne. | Program wychowania przedszkolnego wspomaga rozwój postaw moralnych, społecznych i emocjonalnych.
Efekty pracy wychowawczej, profilaktycznej i opiekuńczej, przedszkola są zbieżne z założonymi celami. |
Sukcesywnie, od roku 2014 do 2017. |
8 | Zmniejszenie przejawów agresji i przemocy w przedszkolu | Respektowane są normy społeczne. | Zmniejszenie liczby przypadków agresji i przemocy wśród dzieci.
Respektowanie norm społecznych. |
Sukcesywnie, od roku 2014 do 2017. |
9 | Ocena efektów pracy wychowawczej, profilaktycznej i opiekuńczej. Monitorowanie realizacji zadań z programu wychowawczego i profilaktyki. Współpraca z instytucjami , organizacjami i innymi osobami (Policja, Straż Pożarna, lekarz) w celu efektywniejszego wdrażania obu programów. | Respektowane są normy społeczne. | Dzieci stosują powszechnie akceptowane normy postępowania.
Dzieci znają i stosują zasady zdrowego stylu życia. Dzieci znają i stosują zasady bezpieczeństwa. |
Sukcesywnie, od roku 2014 do 2017. |
2. PROCESY ZACHODZĄCE W PRZEDSZKOLU.
- Procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy.
W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.
l.p | Zadanie | Wymaganie | Spodziewane efekty | Termin realizacji |
---|---|---|---|---|
1 | Modyfikacja misji przedszkola, wyraźne podkreślenie wypracowanych przez kadrę przedszkola koncepcji pracy przedszkola. | Przedszkole realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój dzieci. | Przedszkole posiada jasno określone i akceptowane przez społeczność priorytety i cele działania. Nauczyciele i rodzice uczestniczą w procesie planowania, tworzenia i modyfikowania programu rozwoju przedszkola. Misja i ogólne kierunki działania są wyraźnie określone.
Koncepcja pracy przedszkola jest znana rodzicom i przez nich akceptowana, modyfikowana i realizowana we współpracy z rodzicami |
Sukcesywnie, od roku 2013/2014
2016/2017. |
2 | Opracowanie i wdrożenie wewnątrzprzedszkolnego systemu zapewniania jakości. | Przedszkole realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój dzieci. | Sprawny i skuteczny nadzór pedagogiczny przedszkola sprzyja podwyższaniu jakości jego pracy.
Organizacja nadzoru pedagogicznego ukierunkowana jest na podnoszenie jakości pracy przedszkola. Zadania i sposób sprawowania nadzoru pedagogicznego są znane i akceptowane przez wszystkich nauczycieli. Dyrektor zapoznaje radę pedagogiczną z wynikami nadzoru pedagogicznego, a wnioski z nadzoru wykorzystywane są do podnoszenia jakości pracy przedszkola. |
Sukcesywnie, od roku
2013/2014 2016/2017. |
3 | Dokonywanie corocznej analizy i weryfikacji przedszkolnych zestawów programów. Zachęcanie nauczycieli do tworzenia własnych programów dostosowanych do potrzeb i możliwości dzieci. | Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych. | Programy edukacyjne są tak wybrane lub skonstruowane, by zapewnić ciągły rozwój osiągnięć edukacyjnych dzieci i ich sukcesy. | Sukcesywnie, od roku
2013/2014 2016/2017. |
4 | Doskonalenie procesu kształcenia | Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych. | Organizacja procesu wczesnej edukacji sprzyja wszechstronnemu rozwojowi uczniów
Organizacja procesu kształcenia sprzyja osiąganiu celów edukacyjnych Organizacja procesu kształcenia umożliwia pełną realizację zadań szkoły. |
Ciągłe monitorowanie i doskonalenie zmian. |
5 | Systematyczne monitorowanie miesięcznych planów sporządzanych przez nauczycieli pod kątem realizacji wybranych programów, oraz potrzeb i zainteresowań dzieci. | Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych. | Organizacja procesu edukacyjnego w przedszkolu zapewnia szansę rozwoju każdego dziecka, umożliwia pełną realizację zadań przedszkola oraz zmierza do osiągnięcia celów, i założeń programowych. Metody pracy z dziećmi są właściwie dobrane, zróżnicowane i skuteczne. | Ciągłe monitorowanie i doskonalenie zmian. |
6 | Opracowywanie i wdrażanie przez nauczycieli programów. Prowadzenie zajęć otwartych, rad szkoleniowych, warsztatów. | Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych. | Nauczyciele opracowują i wdrażają własne programy zajęć pozalekcyjnych.
Nauczyciele opracowują i wdrażają programy innowacyjne. Wspomagają siebie nawzajem w organizowaniu i realizacji procesów wspomagania rozwoju i edukacji dzieci : WDN, zajęcia otwarte, rady szkoleniowe. |
Sukcesywnie, od roku
2013/2014 2016/2017. |
3. FUNKCJONOWANIE PRZEDSZKOLA W ŚRODOWISKU LOKALNYM.
Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa.
Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa.
l.p | Zadanie | Wymaganie | Spodziewane efekty | Termin realizacji |
---|---|---|---|---|
1 | Organizacja imprez i akcji promujących placówkę i środowisko. Współpraca z lokalnymi instytucjami i organami samorządowymi oraz promocja osób znaczących dla środowiska. | Wykorzystywane są zasoby przedszkola i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju. | Działania dyrektora i nauczycieli gwarantują integrację placówki ze środowiskiem lokalnym oraz służą jego promocji. | Sukcesywnie, od
2013/2014 2016/2017. |
2 | Poprawa obiegu informacji w przedszkolu | Promowana jest wartość wychowania przedszkolnego. | Przedszkole dba o kształtowanie pozytywnego wizerunku w środowisku oraz upowszechnia swoje osiągnięcia. Nauczyciele i rodzice podejmują działania służące pożytkowi lokalnej społeczności.
Stałe uaktualnianie strony internetowej przedszkola. Uaktualnianie kącików poszczególnych grup. Informacje na tablicy głównej. Poczta elektroniczna przedszkola . Artykuły i zdjęcia w prasie lokalnej. |
Sukcesywnie, od
2013/2014 2016/2017. |
3 | Ocena systemu obiegu informacji | Promowana jest wartość wychowania przedszkolnego. | Analiza skuteczności istniejącego systemu obiegu informacji pozwala na jego udoskonalenie.
System obiegu informacji w pełni zadowala uczniów, rodziców, nauczycieli i instytucje zewnętrzne. |
Sukcesywnie, od
2013/2014 2016/2017. |
4 | Włączanie rodziców wychowanków w życie przedszkola. Ścisła współpraca nauczycielek z rodzicami w celu pozyskania ich pomocy i zainteresowania rodziców działalnością przedszkola. | Rodzice są partnerami przedszkola. | Większy wpływ rodziców na tworzenie planów i organizację przedszkola.
Organizacja wspólnie z rodzicami uroczystości dla dzieci oraz ich rodzin. Organizowanie i współuczestniczenie w uroczystościach dla dzieci oraz ich rodzin w środowisku. |
Sukcesywnie, od roku 2013/2014
2016/2017. |
5 | Diagnozowanie potrzeb rodziców. | Rodzice są partnerami przedszkola. | Dostosowanie godzin pracy przedszkola do aktualnych potrzeb rodziców.
Stała i systematyczna współpraca z MOPS w celu zaspokojenia potrzeb socjalnych i opiekuńczych dzieci tego potrzebujących. |
Sukcesywnie, od roku 2013/2014
2016/2017. |
6 | Przedszkole wspiera rodziców w wychowaniu dzieci. Modyfikacja programów wychowawczego i profilaktycznego. Dostosowanie go do aktualnych potrzeb wychowawczych. Współpraca z rodzicami w tym zakresie. | Rodzice są partnerami przedszkola. | W procesie wychowania uczestniczą rodzice dzieci, działania wychowawcze przedszkola są jednolite i spójne, sprzyjają wyposażeniu wychowanków w uniwersalne wartości. | Sukcesywnie, od roku 2013/2014
2016/2017. |
- 4. ZARZĄDZANIE PRZEDSZKOLEM.
Zarządzanie zapewnia sprawne funkcjonowanie przedszkola.
l.p | Zadanie | Wymaganie | Spodziewane efekty | Termin realizacji |
---|---|---|---|---|
1. | Kontynuowanie i doskonalenie WDN | Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych. | Nauczyciele zapewniają wysoki poziom pracy edukacyjnej i wykonywanych zadań organizacyjnych. Wspólnie planują działania podejmowane w przedszkolu. | Sukcesywnie, od
roku 2014 do 2017. |
2. | Zdiagnozowanie potrzeb nauczycieli i przedszkola w zakresie doskonalenia. | Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych. | Rozwój zawodowy nauczycieli jest związany z jakościowym rozwojem przedszkola oraz indywidualnymi potrzebami. Wewnątrzprzedszkolne doskonalenie zawodowe jest przemyślane, zaplanowane, systematycznie i właściwie organizowane. Nauczyciele stosują nabytą wiedzę i umiejętności w swojej pracy. Doskonalą metody i formy współpracy. | Sukcesywnie, od
roku 2014 do 2017. |
3. | Opracowanie i wdrożenie wewnątrzprzedszkolnego systemu zapewniania jakości. | Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi. | Sprawny i skuteczny nadzór pedagogiczny dyrektora przedszkola sprzyja podwyższaniu jakości jego pracy. Zadania i sposób sprawowania nadzoru pedagogicznego są znane i akceptowane przez wszystkich nauczycieli.
Dyrektor zapoznaje radę pedagogiczną z wynikami nadzoru pedagogicznego, a wnioski z nadzoru wykorzystywane są do podnoszenia jakości pracy przedszkola. |
Sukcesywnie, od
roku 2014 do 2017. |
4. | Opracowanie programu rozwoju przedszkola na lata 2014/2017. | Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych. | Program rozwoju uwzględnia wnioski wynikające z wewnętrznego nadzoru pedagogicznego.
W określaniu kierunków rozwoju przedszkola uczestniczą nauczyciele i rodzice. Program określa zadania we wszystkich obszarach określonych w Rozporządzeniu MEN z dnia 10 maja 2013. |
Sukcesywnie, od 2014. |
5. | Podejmowanie działań w celu właściwego zabezpieczenia i utrzymania budynku | Wykorzystywane są zasoby przedszkola i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju. | Przedszkole dysponuje pomieszczeniami i wyposażeniem, odpowiednimi do właściwego przebiegu procesu nauczania, wychowania i opieki. Pomieszczenia i wyposażenie przedszkola zapewniają warunki do realizacji zadań statutowych i możliwości osiągania wysokiej jakości pracy. Budynki i pomieszczenia są stale modernizowane. | Ciągłe monitorowanie i doskonalenie bazy |
- III WSKAŻNIKI EFEKTYWNOŚCI KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA – KRYTERIA SUKCESU:
1.Poszerzanie oferty edukacyjnej przedszkola o elementy nowatorskie i innowacyjne
2.Wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci
3.Wzrost efektywności pracy nauczycieli, dobra współpraca w zespole
4.Większy udział rodzicóww życiu przedszkolnym
5.Zadowolenie rodziców z oferty przedszkolnej
6.Zacieśnianie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole
7.Upowszechnianie wiedzy o działaniach przedszkola
8.Wzrost motywacji i zadowolenia personelu przedszkola z dobrze spełnionego obowiązku
9.Doskonalenie i modernizowanie bazy przedszkola o nowoczesne pomoce dydaktycznei multimedialne.
IV MODEL ABSOLWENTA
- NASZ ABSOLWENT
- jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych
- wykazuje motywację do podejmowania wysiłku intelektualnego
- jest aktywny i samodzielny
- jest twórczy, otwarty i wrażliwy
- zna zasady i normy współżycia społecznego
- ma pozytywny obraz własnego „ja”
- umie wyrażać i kontrolować własne emocje
- stosuje zasady bezpieczeństwa, higieny i dbałości o własne zdrowie i sprawność fizyczną
- ma bogatą wiedzę o środowisku, jego zasobach i ochronie
- odróżnia dobro od zła, jest tolerancyjny
- respektuje prawa innych ludzi
- ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem
- V ELEMENTY SKŁADOWE KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA
-
PROGRAM NAUCZANIA JĘZYKA ANGIELSKIEGO „Mini Bingo”
-
OGÓLNOPOLSKI PROGRAM KATECHETYCZNY,
ORAZ :
- Profilaktyczne zabawy logopedyczne
- Mali plastycy
- Teatr jest w nas – zabawy teatralne8.PLANY I HARMONOGRAMY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM
10.PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA OBOWIĄZUJĄCE W PRZEDSZKOLU
- Koncepcja Pracy Przedszkola jest analizowana i modyfikowana
w odniesieniu do potrzeb dzieci , rodziców oraz nauczycieli.
Koncepcja pracy Samorządowego Przedszkola w Ćmielowie ukierunkowana jest na zapewnienie wszechstronnego rozwoju dziecka , a zwłaszcza rozwoju jego aktywności poznawczej i artystycznej.
Szczegółowe cele i zadania przedszkola zawarte są w przyjmowanych na kolejny rok szkolny programach i planach pracy:
1.PROGRAM Od przedszkolaka do pierwszaka. „”.AUTOR: Iwona Broda
Wyd. WsiP
2.PROGRAM WYCHOWAWCZY PRZEDSZKOLA
3.PROGRAM PROFILAKTYCZNY SAMORZĄDOWEGO PRZEDSZKOLA W ĆMIELOWIE
4.EDUKACJA REGIONALNA DZIEDZICTWO KULTUROWE W REGIONIE
5.PROGRAM NAUCZANIA ,, NAZYWANIE ŚWIATA ODMIENNA METODA NAUKI
CZYTANIA”
6.PROGRAM ADAPTACYJNY „BĘDĘ PRZEDSZKOLAKIEM”
7.PROGRAMY ZAJĘĆ DODATKOWYCH: