Procedury Bezpieczeństwa

PROCEDURY ZWIĄZANE
Z BEZPIECZEŃSTWEM

W

SAMORZĄDOWYM
PRZEDSZKOLU
W Ćmielowie

PROCEDURA I
OBOWIĄZKI W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA DZIECKA W PRZEDSZKOLU
Podstawa prawna:

  1. Statut Samorządowego Przedszkola w Ćmielowie
  2. Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002r., w sprawie bezpieczeństwa
    i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
    (Dz.U. z 2020r. poz. 1604 ze zm.)
    Cel procedury
    Procedura ma zapewnić bezpieczeństwo dzieci i bezpośrednią, stałą opiekę nad nimi podczas ich pobytu
    w przedszkolu.
    Zakres procedury:
    Procedura dotyczy nadzoru nad dziećmi od momentu podjęcia nad nimi opieki przez nauczyciela do
    momentu ich odbioru z przedszkola.
    Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności:
  3. Rodzice (opiekunowie prawni): przyprowadzają do przedszkola dziecko o określonej godzinie,
    pozostawiają je pod opieką nauczyciela oraz odbierają w ustalonym czasie, są zobowiązani do
    znać system kar i nagród stosowanych w grupie dziecka.
  4. Nauczyciele: muszą mieć świadomość swojej odpowiedzialności za życie i zdrowie powierzonych
    opiece dzieci. Troska o pełne bezpieczeństwo wychowanków powinna być priorytetem wszelkich
    ich działań.
  5. Pracownicy obsługi: ponoszą współodpowiedzialność za bezpieczny pobyt dziecka w
    przedszkolu, zwracają uwagę na bezkonfliktową i bezpieczną zabawę dzieci oraz ich zgodne
    korzystanie ze wspólnych zabawek, odpowiadają za stan zabawek, którymi bawią się dzieci i
    sprzętu w sali zabaw.
  6. Dyrektor: jest zobowiązany do zapewnienia dzieciom i pracownikom pełnego poczucia
    bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym.
    Sposób prezentacji procedur:
  7. Umieszczenie treści dokumentu na stronie internetowej przedszkola.
  8. Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w placówce procedurami na zebraniach organizacyjnych
    we wrześniu każdego roku szkolnego.
  9. Udostępnienie dokumentu na tablicy ogłoszeń w przedszkolu.
  10. Zapoznanie wszystkich pracowników przedszkola z treścią procedur.

Tryb dokonywania zmian w procedurze:

  1. Wszelkich zmian w opracowanej procedurze może dokonać z własnej inicjatywy lub na
    wniosek rady pedagogicznej dyrektor placówki. Wnioskodawcą zmian może być również rada
    rodziców.
  2. Proponowane zmiany nie mogą być sprzeczne z prawem.
  3. Zmiany wchodzą w życie z dniem …………………………………………
  4. Wprowadza się zmiany w treść zasad z dniem …………………………….

Opis procedury:

  1. Nauczyciel odpowiada za zdrowie i życie powierzonych jego opiece dzieci, a w przypadku
    narażenia ich na niebezpieczeństwo poniesie za to pełną odpowiedzialność dyscyplinarną.
  2. Dzieci przyprowadzane są do przedszkola od godziny 6:00 przez rodziców/ opiekunów prawnych
    bądź inne upoważnione osoby. Rodzice rozbierają dziecko, zostawiają je pod opieką woźnej
    oddziałowej, która odprowadza je do sali zajęć. Analogicznie rodzice / opiekunowie prawni lub
    inne upoważnione osoby odbierają dziecko, które z sali zajęć do szatni odprowadza woźna.
  3. Dzieci powinny być odbierane z przedszkola nie wcześniej niż od godziny 13:00.
  4. Od godziny 8:00 czynne są już wszystkie grupy. Dzieci rozchodzą się wówczas do swoich sal pod
    opieką nauczycieli.
  5. Dzieci są objęte ciągłym dozorem i opieką nauczyciela i personelu pomocniczego.
  6. Nauczyciel musi być obecny przy rozchodzeniu się dzieci do czasu gdy wszystkie dzieci zostaną
    odebrane przez rodziców.
  7. Nauczycielowi nie wolno podczas pracy z dziećmi ani na chwilę zostawić grupy samej. Gdy
    nauczyciel musi wyjść np. do telefonu, do toalety; grupą powinna zając się osoba z personelu
    pomocniczego (np. woźna). Nauczyciel powinien ograniczyć swoją nieobecność do minimum.
    Nauczyciel musi umieć przewidzieć ewentualne skutki swojej nieobecności.
  8. W razie konieczności sprawowania dodatkowej opieki nad dzieckiem tj. wyjścia dziecka do
    toalety, zmiany bielizny z powodu zmoczenia się dziecka, nauczyciel powierza dziecko woźnej
    oddziałowej lub innemu nauczycielowi. Opiekę taką należy ograniczyć do minimum.
  9. Nauczyciel musi skupić swoją uwagę na dzieciach – nie może zajmować się rozpraszającymi jego
    uwagę czynnościami np. rozmową z inną osobą (bezpośrednio lub przez telefon komórkowy)
  10. Dzieciom, które już weszły do sali, nie wolno podczas dnia wychodzić z niej samowolnie, bez
    powodu i dozoru. Nie wolno im też samowolnie wychodzić z budynku przedszkola. Dziecko cały
    czas pobytu w przedszkolu jest otoczone opieką nauczyciela lub upoważnionego pracownika
    przedszkola.
  11. Nauczyciel (oraz personel pomocniczy) opowiada za stan zabawek, którymi bawią się dzieci i
    sprzętu w sali zabaw. Każdorazowo przed rozpoczęciem zajęć nauczycielka powinna
    skontrolować salę zajęć, sprzęt, pomoce i zabawki.
  12. Podczas zabaw dowolnych w sali nauczyciel (oraz personel pomocniczy) zwraca uwagę na
    bezkonfliktową i bezpieczną zabawę dzieci, ich zgodne korzystanie ze wspólnych zabawek.
  13. Nauczyciele obserwują dzieci podczas zabaw, kierują zabawą lub ją inspirują, ewentualnie
    ingerują w konflikty między dziećmi, jeśli te nie są w stanie ich rozwiązać. W czasie zabaw
    dowolnych nauczyciel zwraca przede wszystkim uwagę na bezpieczeństwo dzieci.
  14. Nauczyciel ustala wspólnie z dziećmi zasady i normy obowiązujące w grupie, systematycznie
    wdraża dzieci do bezkonfliktowej zabawy, do przestrzegania zasad zgodnego współżycia z
    rówieśnikami, uczestniczy w zabawach dzieci. Zapoznaje dzieci i ich rodziców z systemem kar i
    nagród obowiązujących w danej grupie.
  15. Nauczyciel nie prowadzi rozmów z innymi osobami podczas zabaw dzieci. Jego uwaga powinna
    być skupiona wyłącznie na podopiecznych. Nauczyciel powinien mieć świadomość, jakie mogą
    być konsekwencje jego nieuwagi.
  16. Podczas zajęć obowiązkowych zawsze należy przemyśleć organizację zajęcia, tok ćwiczeń
    ruchowych i przebieg zabawy pod kątem bezpieczeństwa dzieci. Nauczyciel musi przewidywać
    ewentualne zagrożenia i im przeciwdziałać.
  17. Przy przemieszczaniu się grupy np. na rytmikę, do szatni, na wycieczki piesze, dzieci ustawiają
    się parami i w taki sposób się poruszają ( młodsze dzieci ustawiają się w „pociąg”).
  18. Nauczyciele mają ściśle wyznaczone godziny pracy z dziećmi. Obowiązkiem nauczyciela jest
    punktualne przychodzenie do pracy i zaznaczenie tego faktu na liście obecności. Niedopuszczalne
    jest spóźnianie się. Nauczyciel ma obowiązek zgłosić dyrektorowi spóźnienie do pracy i podać
    jego przyczynę.
  19. Nauczycielka opuszcza oddział i dzieci z chwilą przyjścia drugiej nauczycielki, informując ją o
    wszystkich sprawach dotyczących wychowanków.
  20. Nauczycielowi nie wolno pozostawić dzieci w grupie bez opieki, gdy nie ma jeszcze zmiennika.
    Jeśli zmiennik spóźnia się do pracy, dyrektor ma prawo polecić nauczycielowi pozostanie w
    grupie. Polecenie dyrektora jest dla nauczyciela obowiązujące.
  21. Nauczyciel jest zobowiązany natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub
    zachowania dzieci stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa dla innych.
  22. Nauczyciel jest zobowiązany zwrócić uwagę na osoby postronne przebywające na terenie
    przedszkola i zawiadomić o tym dyrektora.

PROCEDURA II
PRZYPROWADZNIE DZIECKA DO PRZEDSZKOLA I ODBIERANIEGO.
Cel procedury:
Określenie szczegółowych obowiązków rodziców i nauczycieli podczas przyprowadzania do przedszkola
i odbierania z przedszkola dzieci przez rodziców (opiekunów prawnych) lub upoważnioną przez nich
osobę, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.
Zakres procedury:
Procedura dotyczy nadzoru nad dziećmi od momentu wyjścia z rodzicami z domu do przedszkola do
momentu odebrania dziecka z przedszkola, czyli przekazania go w ręce rodziców.
Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności:

  1. Rodzice (opiekunowie prawni): są zobowiązani powierzyć dziecko woźnej, która wprowadza
    dziecko do sali i przekazuje pod opiekę nauczyciela. Rodzice bądź inne osoby dorosłe przez nich
    upoważnione odbierają dziecko z przedszkola, które odprowadzane są do szatni przez woźną
    oddziałową.
  2. Nauczyciel: bierze pełną odpowiedzialność za dziecko od momentu jego wejścia do sali do
    momentu odebrania go przez rodziców.
  3. Personel przedszkola: ponosi współodpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka od momentu
    wejścia do sali do momentu odebrania go przez rodziców.
    Sposób prezentacji procedur:
  4. Umieszczenie treści dokumentu na stronie internetowej przedszkola.
  5. Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w placówce procedurami na zebraniach organizacyjnych
    we wrześniu każdego roku szkolnego.
  6. Udostępnienie na tablicy ogłoszeń w przedszkolu.
  7. Zapoznanie wszystkich pracowników przedszkola z treścią procedur.

Tryb dokonywania zmian w procedurze:

  1. Wszelkich zmian w opracowanej procedurze może dokonać z własnej inicjatywy lub na wniosek
    rady pedagogicznej dyrektor placówki. Wnioskodawcą zmian może być również rada rodziców.
  2. Proponowane zmiany nie mogą być sprzeczne z prawem.
  3. Zasady wchodzą w życie z dniem ………………………………………
  4. Wprowadza się zmiany w treść zasad z dniem ………………………….
    Opis procedury:
    I. Przyprowadzanie dzieci
  5. Za bezpieczeństwo dzieci w drodze do przedszkola i z przedszkola odpowiadają rodzice /
    opiekunowie prawni.
  6. Nauczyciel bierze pełną odpowiedzialność za dziecko od momentu jego wejścia do sali.
  7. Nauczycielka nie ponosi odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dziecka
    pozostawionego przez rodziców / opiekunów prawnych na terenie przedszkola, lecz przed
    wejściem do budynku, w szatni lub przed zamkniętymi drzwiami sali zabaw.
  8. Rodzice / opiekunowie prawni mają obowiązek przyprowadzać do przedszkola zdrowe
    dziecko. Wszelkie dolegliwości dziecka są zobowiązani zgłaszać nauczycielowi i udzielać
    wyczerpujących informacji na ten temat.
  9. Nauczyciel ma prawo odmówić przyjęcia dziecka, jeśli jego stan sugeruje, że nie jest ono
    zdrowe.
  10. Nauczyciel ma prawo dokonać pomiaru temperatury dziecka, jeśli z jego obserwacji
    wynika, że może ono być chore. Jeśli temperatura dziecka wskazuje na stan
    podgorączkowy lub chorobowy, nauczyciel odmawia przyjęcia dziecka do grupy.
  11. Dziecko należy przyprowadzać do przedszkola do godziny 8:30 lub w dowolnym czasie po
    uprzednim poinformowaniu przedszkola o późniejszym przybyciu dziecka.

II. Odbieranie dzieci:

  1. Odbiór dzieci z przedszkola możliwy jest wyłącznie przez rodziców bądź inne osoby
    dorosłe przez nich upoważnione.
  2. Wydanie dziecka innym osobom niż rodzice / opiekunowie prawni może nastąpić tylko w
    przypadku pisemnego upoważnienia do odbioru dziecka, podpisanego przez rodziców /
    opiekunów prawnych.
  3. W oddziałach porannego zbierania się i popołudniowego rozchodzenia się dzieci muszą
    znajdować się listy zbiorcze osób upoważnionych do odbioru dzieci z każdej grupy
    wiekowej.
  4. Nauczyciel w razie najmniejszej wątpliwości ma obowiązek sprawdzić zgodność danych
    osoby odbierającej dziecko z przedszkola z dokumentem tożsamości.
  5. Jeśli okaże się, że dane nie są zgodne, nauczyciel powiadamia rodziców / opiekunów
    prawnych i dyrektora placówki oraz nie wydaje dziecka do wyjaśnienia sprawy.
  6. Gdy dziecko jest odbierane z ogrodu przedszkolnego, wymaga się od rodziców /
    opiekunów prawnych, aby podeszli razem z nim do nauczyciela i zgłosili odebranie.
  7. Dopuszcza się możliwość wydania dziecka innej osobie niż wymienione w upoważnieniu,
    jednak wyłącznie po uprzednim przekazaniu takiej informacji przez rodziców / opiekunów
    prawnych bezpośrednio nauczycielowi w formie ustnej lub pisemnej.
  8. Przedszkole nie wydaje dziecka na prośbę rodzica / opiekuna prawnego zgłaszaną
    telefonicznie.
  9. Przedszkole nie wydaje dziecka osobom niepełnoletnim, poza upoważnionym przez
    rodziców rodzeństwem, zgodnie z art. 43 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu
    drogowym – zezwala on dzieciom do lat siedmiu korzystać z drogi pod opieką osoby, która
    ma co najmniej 15 lat.
  10. Odbieranie dzieci przez osoby niepełnoletnie może odbywać się w szczególnie
    uzasadnionych przypadkach na wyraźne, pisemne oświadczenie woli rodziców lub
    opiekunów prawnych.
  11. Rodzice ponoszą pełną odpowiedzialność prawną za osobę niepełnoletnią odbierającą
    dziecko, jak i za odebrane przez nią dziecko.
  12. Rodzice ponoszą odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka obieranego przez
    upoważnioną przez nich osobę.
  13. Życzenie rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z nich musi być
    poświadczone orzeczeniem sądowym.
  14. Obowiązkiem nauczycieli lub osoby pełniącej dyżur w szatni jest upewnienie się, czy
    dziecko jest odbierane przez osobę wskazaną w upoważnieniu.
  15. Osoby wymienione w upoważnieniu są zobowiązane do osobistego odebrania dziecka od
    nauczyciela opiekującego się daną grupą lub nauczyciela sprawującego w zastępstwie
    opiekę nad dziećmi.
  16. W przypadku odbierania dziecka z ogrodu przedszkolnego osoby odbierające dziecko są
    zobowiązane do osobistego poinformowania nauczycielki o zamiarze odebrania dziecka.
  17. Osoba upoważniona w momencie odbioru dziecka powinna mieć przy sobie dowód
    osobisty i na żądanie nauczyciela lub osoby pełniącej dyżur w szatni okazać go.
  18. Rodzice / opiekunowie prawni są po odebraniu dziecka są zobowiązani opuścić plac
    zabaw.
  19. W przypadku pozostania rodzica / opiekuna prawnego na placu przedszkolnym po
    odebraniu dziecka (np. rozmowa rodzica z nauczycielem) nauczyciel nie odpowiada już za
    bezpieczeństwo dziecka.
  20. Rodzice / opiekunowie prawni są zobowiązani przekazać aktualne numery telefonów.
  21. Za właściwe przestrzeganie zasad przyprowadzania i odbierania dzieci są odpowiedzialni
    rodzice oraz nauczyciel.
  22. Nauczyciele sprawują opiekę nad dzieckiem od chwili jego wejścia na salę zabaw aż do
    momentu przekazania dziecka rodzicom lub osobie upoważnionej.
  23. Na pierwszym zebraniu organizacyjnym rodzice informowani są o zasadach
    przyprowadzania i odbierania dzieci.

III. Postępowanie w sytuacji nieodebrania dziecka z przedszkola lub zgłoszenia się po dziecko
osoby niemogącej sprawować opieki.

  1. Dzieci powinny być odbierane najpóźniej z przedszkola do godziny 16:30.
  2. W przypadku braku możliwości odebrania dziecka przedszkola (w godzinach pracy
    przedszkola – sytuacje losowe) rodzice lub opiekunowie prawni są zobowiązani do
    telefonicznego poinformowania o zaistniałej sytuacji oraz do uzgodnienia innego sposobu
    odebrania dziecka.
  3. Gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy przedszkola, nauczyciel jest
    zobowiązany telefonicznie powiadomić rodziców dziecka lub osoby upoważnione do
    odbioru o zaistniałej sytuacji.
  4. Jeśli pod wskazanymi przez rodziców numerami telefonów (praca, dom, telefon
    komórkowy) nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców lub osób
    upoważnionych do odbioru dziecka, nauczyciel oczekuje z dzieckiem w placówce pół
    godziny. Po upływie tego czasu nauczycielka powiadamia dyrektora, który podejmuje
    decyzję o:
    4.a) Powiadomieniu policji w celu podjęcia dalszych działań przewidzianych
    prawem, łącznie z umieszczeniem dziecka w pogotowiu opiekuńczym.
    4.b) Odprowadzeniu dziecka do domu, jeśli jego rodzice / opiekunowie prawni
    lub inne osoby upoważnione do odbioru dziecka są w domu i z obserwacji
    wynika, że mogą sprawować opiekę nad dzieckiem (np. nie są pod wpływem
    alkoholu, środków odurzających itp.)
  5. Z przebiegu zaistniałej sytuacji należy sporządzić protokół zdarzenia, podpisany przez
    świadków, który zostaje przekazany do wiadomości dyrektora i rady pedagogicznej. Całe
    zdarzenie powinno się odbywać pod nadzorem policji. Dalsze czynności związane są z
    umieszczeniem dziecka w pogotowiu opiekuńczym podejmuje policja.

IV. Postępowanie w przypadku, gdy wychowawca podejrzewa, że dziecko z przedszkola odbiera
rodzic (opiekun prawny) będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków.

  1. Nauczycielka stanowczo odmawia wydania dziecka z przedszkola, gdy stan osoby
    zamierzającej odebrać dziecko wskazuje na spożycie alkoholu lub gdy osoba ta zachowuje
    się agresywnie i nie jest w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa. Nauczyciel wzywa
    wówczas drugiego rodzica lub inną upoważnioną do odbioru dziecka osobę.
  2. Nauczycielka powiadamia dyrektora, który wydaje jej dyspozycje, mające na celu
    odizolowanie dziecka od rodzica / opiekuna prawnego znajdującego się pod wpływem
    alkoholu.
  3. Jeśli rodzice / opiekunowie prawni odmówią odebrania dziecka z przedszkola lub gdy
    nieobecność rodziców przedłuża się (tj. po godzinach otwarcia przedszkola), dyrektor
    placówki może po konsultacji z najbliższą jednostką policji podjąć decyzję o dalszych
    krokach.
  4. Po rozeznaniu przez policję sytuacji domowej dziecka (sprawdzeniu, czy rodzice
    przebywają w domu) dyrektor może:
    4.a)Podjąć decyzję, że wychowawca ma odprowadzić dziecko do domu (jeżeli są
    rodzice, to dziecko pozostaje pod opieką rodziców)
    4.b) Gdy nie ma rodziców w domu, wspólnie z policją podjąć decyzję o dalszym
    postępowaniu w danej sytuacji (np. zabraniu dziecka do pogotowia
    opiekuńczego, czyli tzw. placówki interwencyjnej).
  5. Nauczyciel sporządza notatkę służbową z zaistniałego zdarzenia po zakończeniu działań.
  6. Jeżeli powtarzają się przypadki, w których rodzic / opiekun prawny odbierający dziecko z
    przedszkola znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków, to wychowawca może
    rozpoznać sytuację domową i rodzinną dziecka i jeśli zachodzi taka konieczność,
    powiadomić o tym policję (specjalistę do spraw nieletnich) w celu dalszego zbadania
    sytuacji domowej i rodzinnej dziecka, a następnie zawiadomić sąd rodzinny.
  7. Po zdarzeniu dyrektor przedszkola przeprowadza rozmowę z rodzicami w celu wyjaśnienia
    zaistniałej sytuacji oraz zobowiązuje ich do przestrzegania zasad określonych w
    niniejszych procedurach.
  8. W przypadku gdy sytuacja zgłaszania się po dziecko rodzica / opiekuna prawnego w stanie
    nietrzeźwości powtórzy się, dyrektor powiadamia pisemnie policję, terenowy ośrodek
    pomocy społecznej pomocy społecznej i wydział rodzinny sądu rejonowego.

V. Postępowanie w przypadku odbierania dziecka z przedszkola przez rodziców
rozwiedzionych lub żyjących w separacji

  1. Nauczyciel wydaje dziecko każdemu z rodziców, jeśli zachowali prawa rodzicielskie, o ile
    postanowienie sądu nie stanowi inaczej.
  2. Jeśli do przedszkola zostanie dostarczone postanowienie sądu o sposobie sprawowania
    przez rodziców opieki nad dzieckiem, nauczyciel postępuje zgodnie z tymi
    postanowieniami.
  3. O każdej prośbie odebrania dziecka przez rodzica / opiekuna nieuprawnionego do odbioru
    nauczyciel powiadamia dyrektora przedszkola i rodzica / opiekuna sprawującego opiekę
    nad dzieckiem.
  4. O sytuacji kryzysowej np. kłótnie rodziców, wyrywanie sobie dziecka itp., nauczyciel lub
    dyrektor powiadamia policję.

PROCEDURA III
BEZPIECZEŃSTWO ZABAW W OGRODZIE, SPACERÓW I WYCIECZEK ORGANIZOWANYCH
POZA TERENEM PRZEDSZKOLA.
Cel procedury:
Określenie sposobu postępowania nauczyciela w przypadku organizowania zabaw i korzystania ze
sprzętu w ogrodzie przedszkolnym oraz określenie norm i zasad korzystania z urządzeń terenowych w
ogrodzie przedszkolnym zgodnie z zasadami bezpieczeństwa.
Zakres procedury:
Procedura dotyczy nadzoru nad dziećmi podczas ich pobytu w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas
spacerów i wycieczek poza teren placówki.
Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności:

  1. Nauczyciel: ma obowiązek dopilnować, aby zabawy przez niego organizowane były zgodne z
    zasadami bezpiecznego użytkowania ogrodu przedszkolnego.
  2. Personel pomocniczy przedszkola: ma obowiązek współuczestniczyć w zabawach dzieci w
    ogrodzie przedszkolnym i ponosi współodpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci podczas
    organizowanych spacerów i wycieczek.
  3. Konserwator: ma obowiązek codziennie rano przed rozpoczęciem zajęć w ogrodzie
    przedszkolnym sprawdzić jego stan oraz sprawność urządzeń ogrodowych, by upewnić się, ze nie
    stanowią żadnego zagrożenia dla zdrowia i życia dzieci. Musi mieć świadomość
    odpowiedzialności za należyte wykonywanie tego obowiązku.
  4. Dyrektor: określa zakres odpowiedzialności i obowiązków nauczyciela i pracowników
    przedszkola podczas organizowania zabaw w ogrodzie przedszkolnym, w czasie spacerów i
    wycieczek.
    Sposób prezentacji procedur:
  5. Umieszczenie treści dokumentu na stronie internetowej przedszkola.
  6. Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w placówce procedurami na zebraniach organizacyjnych
    we wrześniu każdego roku szkolnego.
  7. Udostępnienie na tablicy ogłoszeń w przedszkolu.
  8. Zapoznanie wszystkich pracowników przedszkola z treścią procedur.
    Tryb dokonywania zmian w procedurze:
  9. Wszelkich zmian w opracowanej procedurze może dokonać z własnej inicjatywy lub na wniosek
    rady pedagogicznej dyrektor placówki. Wnioskodawcą zmian może być również rada rodziców.
  10. Proponowane zmiany nie mogą być sprzeczne z prawem.
  11. Zasady wchodzą w życie z dniem ………………………………………
  12. Wprowadza się zmiany w treść zasad z dniem ………………………….
    Opis procedury:
  13. Podczas pobytu dzieci na terenie ogrodu przedszkolnego od pierwszych dni września uczy się je
    korzystania z urządzeń terenowych zgodnie z zasadami bezpieczeństwa. Ustala się normy i zasady
    korzystania z tego sprzętu.
  14. Codziennie rano konserwator ma obowiązek sprawdzić czy urządzenia ogrodowe są sprawne i nie
    stanowią żadnego zagrożenia dla zdrowia i życia dzieci. Musi mieć świadomość
    odpowiedzialności za należyte wykonywanie tego obowiązku.
  15. W czasie pobytu w ogrodzie nie przewiduje się możliwości gromadzenia nauczycielek w jednym
    miejscu. Nauczyciele powinni być w bezpośrednim kontakcie ze swoimi podopiecznymi i
    przebywać w miejscach największych zgromadzeń.
  16. Podczas zabaw dzieciom nie wolno oddalać się samowolnie z terenu. Dzieci wracają z terenu
    kolumną prowadzoną przez nauczyciela. Po ustawieniu podopiecznych w kolumnę nauczyciel
    powinien każdorazowo sprawdzić, czy wszystkie dzieci będące w danym dniu w jego grupie są
    obecne.
  17. Z terenu przedszkolnego można pozwolić dziecku odejść dopiero wtedy gdy rodzic dotarł do
    miejsca pobytu grupy.
  18. Nauczyciel w przypadku organizowania zabaw w ogrodzie:
    a) Wychodzi do ogrodu po uprzednim sprawdzeniu stanu terenu i sprzętu ogrodowego.
    b) Przestrzega wymogu, aby zabawy były organizowane zgodnie z zasadami bezpiecznego
    użytkowania ogrodu przedszkolnego, umieszczonymi na drzwiach wejściowych do
    ogrodu.
    c) Jest zobowiązany sprawdzić liczbę dzieci przed wyjściem do ogrodu przedszkolnego i
    przed powrotem do sali.
  19. W przypadku wyjścia na spacer nauczyciel:
    a) Odnotowuje dzień, miejsce i godzinę wyjścia z grupą w zeszycie wycieczek.
    b) Zapewnia opiekę jednego dorosłego na najwyżej 15 dzieci.
    c) Idzie zawsze od strony ulicy.
    d) Dostosowuje trasę do możliwości dzieci.
    e) Stale sprawdza stan liczebny grupy, zwłaszcza przed wyjściem na spacer, przed powrotem i
    po powrocie ze spaceru.
  20. W przypadku organizowania wycieczki dyrektor przedszkola powołuje spośród nauczycieli
    kierownika wycieczki, którego obowiązkiem jest:
    a) Zobowiązać nauczycieli prowadzących grupę do zebrania pisemnych zgód rodziców na
    udział dzieci w wycieczce i do sprawdzenia, czy u dzieci nie występują przeciwwskazania
    zdrowotne, ograniczające ich uczestnictwo w wycieczce (informacje lub oświadczenia
    rodziców / opiekunów prawnych).
    b) Sporządzić program i regulamin wycieczki, listę uczestników i opiekunów oraz umieścić te
    informacje w karcie wycieczki i przedstawić do zatwierdzenia dyrektorowi co najmniej 5
    dni przed planowaną wycieczką.
    c) Zapoznać opiekunów grup oraz rodziców z prawnym programem i regulaminem
    wycieczki.
    d) Powierzyć opiece jednego opiekuna nie więcej niż 15 dzieci.
    e) Dostosować organizację i program wycieczki do wieku, potrzeb, możliwości i
    zainteresowań dzieci.
    f) Zabrać ze sobą kompletną i sprawdzoną apteczkę pierwszej pomocy.
    g) Czuwać nad przestrzeganiem regulaminu wycieczki, a w razie potrzeby dyscyplinować
    uczestników.

h) W chwili wypadku koordynować przebieg akcji ratunkowej, ponosi pełną
odpowiedzialność za podjęte działania.
i) Bezwzględnie odwołać wyjazd w przypadku burzy, śnieżycy i innych niesprzyjających
warunków atmosferycznych.
j) Nie dopuścić do przewozu dzieci w przypadku stwierdzenia sytuacji zagrażającej
bezpieczeństwu zdrowia i życia.

  1. Za organizację i przebieg wycieczki są odpowiedzialni także opiekunowie grup, których
    obowiązkiem jest:
    a) Znać program i regulamin wycieczki i przestrzegać ich oraz stosować się do poleceń
    kierownika wycieczki.
    b) Stale sprawdzać stan liczebny grupy, a zwłaszcza bezpośrednio przed wyjazdem w
    dogodnych momentach trwania wycieczki oraz bezpośrednio przed powrotem, a także tuż
    po powrocie do przedszkola.
    c) Dopilnować ładu i porządku przy wsiadaniu do pojazdu i zajmowaniu miejsc.
    d) Przestrzegać zasady: nauczyciel wsiada ostatni i wysiada pierwszy.
    e) Zwracać uwagę na właściwe zachowanie się dzieci w czasie oczekiwania na przyjazd i
    przejazdu,
    f) Przestrzegać obowiązku, by dzieci wysiadały tylko na parkingach.
    g) Zabezpieczać wyjście na prawe pobocze, zgodnie z obowiązującym kierunkiem jazdy.

PROCEDURA IV
POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU, GDY DO PRZEDSZKOLA UCZĘSZCZA DZIECKO
PRZEWLEKLE CHORE.

Cel procedury:
Zasady postępowania mają zapewnić ochronę zdrowia dziecka, także przewlekle chorego, podczas jego
pobytu w przedszkolu.
Zakres procedury:
Dokument reguluje zasady bezpiecznego i higienicznego pobytu dziecka w przedszkolu, określa sposoby
monitorowania oraz uprawnienia i obowiązki nauczycieli oraz rodziców w stosunku do chorych dzieci.
Uczestnicy postępowania – zakres obowiązków:

  1. Rodzice (opiekunowie prawni):
    a) Przyprowadzają do przedszkola dzieci zdrowe, bez objawów chorobowych i urazów.
    b) W przypadku pogorszenia się stanu zdrowia dzieci odbierają je z przedszkola w ustalonych
    przez procedurę trybie.
    c) Upoważniają pisemnie inne osoby do odbierania dziecka z przedszkola.
    d) Podają prawidłowy i aktualny telefon.
  2. Nauczyciele:
    a) Odpowiadają za zdrowie i bezpieczeństwo podopiecznych,
    b) Stosują się do obowiązujących procedur.
    c) Informują rodziców o stanie zdrowia i samopoczucia dziecka.
    d) Powiadamiają telefonicznie rodziców o złym samopoczuciu dziecka.

e) Dokumentują powiadomienie rodzica w ewidencji wcześniejszych odbiorów dziecka z
przedszkola.
f) Prowadzą działania prozdrowotne.

  1. Dyrektor:
    a) Monitoruje wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom, w
    tym ochronę zdrowia dzieci.
    b) Podejmuje starania w celu zorganizowania w przedszkolu profilaktycznej opieki
    zdrowotnej dla dzieci.
    Sposób prezentacji procedur:
  2. Umieszczenie treści dokumentu na stronie internetowej przedszkola.
  3. Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w placówce procedurami na zebraniach organizacyjnych
    we wrześniu każdego roku szkolnego.
  4. Udostępnienie na tablicy ogłoszeń w przedszkolu.
  5. Zapoznanie wszystkich pracowników przedszkola z treścią procedur.
    Tryb dokonywania zmian w procedurze:
  6. Wszelkich zmian w opracowanej procedurze może dokonać z własnej inicjatywy lub na wniosek
    rady pedagogicznej dyrektor placówki. Wnioskodawcą zmian może być również rada rodziców.
  7. Proponowane zmiany nie mogą być sprzeczne z prawem.
  8. Zasady wchodzą w życie z dniem ………………………………………
  9. Wprowadza się zmiany w treść zasad z dniem ………………………….
    Opis procedury:
  10. Leki w przedszkolu mogą być podawane jedynie w szczególnych przypadkach, po to, aby
    umożliwić dziecku przewlekle choremu korzystanie z edukacji przedszkolnej.
  11. Zgodę na podawanie leków dziecku może wyrazić nauczyciel, który odbył szkolenie z zakresu
    postępowania z dzieckiem przewlekle chorym w przedszkolu.
  12. Jeżeli nauczyciel wyrazi zgodę na podawanie dziecku leków w przedszkolu należy:
    a) Zobowiązać rodziców/ opiekunów prawnych do przedłożenia pisemnego zaświadczenia
    lekarskiego o chorobie dziecka i o konieczności podawania mu leków na terenie placówki
    oraz nazwie leku, sposobie i okresie jego podawania.
    b) Wymagać od rodziców / opiekunów prawnych pisemnego upoważnienia do kontroli cukru
    we krwi u dziecka chorego na cukrzycę lub podawania leków wziewnych dziecku choremu
    na astmę.
    c) Powiadomić dyrektora o sytuacji i przedkładać dokumentację medyczną dziecka oraz
    upoważnienie rodziców / opiekunów prawnych.
    d) Na podstawie zaświadczenia lekarskiego i upoważnienia rodziców/ opiekunów prawnych
    wyznaczyć spośród pracowników, za ich zgodą, dwie osoby do podawania leku dziecku, z
    których jedna podaje lek i odnotowuje ten fakt w rejestrze podawanych leków poprzez
    zapisanie imienia i nazwiska dziecka, nazwy podanego leku, daty i godziny podania oraz
    dawki, a druga nadzoruje ww. czynności; obydwie wyznaczone osoby są zobowiązane
    potwierdzić podanie dziecku leku i nadzorowanie tej czynności, składając czytelne
    podpisy pod sporządzonym rejestrem.

PROCEDURA V
POSTĘPOWANIE NAUCZYCIELI I PERSONELU PRZEDSZKOLA, GDY NA TERENIE
PLACÓWKI ZDARZYŁ SIĘ DZIECKU NIESZCZĘŚLIWY WYPADEK.
Podstawa prawna:

  1. Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002r., w sprawie bezpieczeństwa
    i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
    (Dz.U. z 2003r.Nr 6, poz. 69 ze zm.)
    Cel procedury:
    Zapobieganie wypadkom dziecięcym w placówce przedszkolnej oraz określanie obowiązków i zadań
    personelu przedszkola w sytuacji wystąpienia nieszczęśliwego wypadku.
    Zakres procedury:

Procedura dotyczy sprawowania nadzoru na dziećmi oraz ochrony ich życia i zdrowia w sytuacji
wystąpienia wypadku na terenie przedszkola
Uczestnicy postępowania – zakres obowiązków:

  1. Rodzice (opiekunowie prawni): podejmują wszelkie decyzje związane z leczeniem dziecka.
  2. Nauczyciel: zapobiega wypadkom poprzez ustalenie norm bezpiecznego zachowania się dzieci
    podczas ich pobytu w przedszkolu, zapewnia poszkodowanemu dziecku opiekę, w razie
    konieczności sprowadza fachową pomoc medyczną, w miarę możliwości udziela
    poszkodowanemu pierwszej pomocy, informuje o wypadku dyrektora przedszkola oraz rodziców
    poszkodowanego dziecka.
  3. Dyrektor: powinien zapewnić natychmiastową pomoc lekarską i opiekę dziecku, które uległo
    wypadkowi, jaki zdarzył się na terenie przedszkola lub podczas zajęć organizowanych poza jego
    terenem, oraz powołać zespół powypadkowy.

Sposób prezentacji procedur:

  1. Umieszczenie treści dokumentu na stronie internetowej przedszkola.
  2. Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w placówce procedurami na zebraniach organizacyjnych
    we wrześniu każdego roku szkolnego.
  3. Udostępnienie dokumentu na tablicy ogłoszeń w przedszkolu.
  4. Zapoznanie wszystkich pracowników przedszkola z treścią procedur.

Tryb dokonywania zmian w procedurze:

  1. Wszelkich zmian w opracowanej procedurze może dokonać z własnej inicjatywy lub na wniosek
    rady pedagogicznej dyrektor placówki. Wnioskodawcą zmian może być również rada rodziców.
  2. Proponowane zmiany nie mogą być sprzeczne z prawem.
  3. Zmiany wchodzą w życie z dniem …………………………………………
  4. Wprowadza się zmiany w treść zasad z dniem …………………………….

Opis procedury:

I. Zapobieganie wypadkom.
Dzieci w wieku przedszkolnym bardzo często ulegają nieszczęśliwym wypadkom, do których
dochodzi w różnych miejscach pobytu dzieci, także w przedszkolu. Zadaniem dorosłych jest więc
wyrabianie u dzieci określonych umiejętności i sprawności. Wiek przedszkolny to najbardziej
właściwy okres do zdobywania umiejętności i przyzwyczajeń, kształtowania nawyków i postaw.
II. Sposoby przeciwdziałania wypadkom dzieci w przedszkolu.

  1. Nauczyciel jest zobowiązany do ustalenia norm bezpiecznego zachowania się dzieci
    podczas ich pobytu w przedszkolu, omawiania zasad bezpieczeństwa oraz aktualizowania
    przepisów poprzez:

1.a) Przestrzeganie dzieci przed zagrożeniami dzięki organizowaniu zabaw edukacyjnych i
wyświetlanie filmów edukacyjnych.
1.b) Uczenie dzieci przewidywania zagrożeń.
1.c) Ocenianie zachowań zagrażających zdrowiu w różnych sytuacjach, także codziennych.
1.d) Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo w formie konkursów czy
quizów.

1.e) Przedstawienie skutków niebezpiecznych zachowań dzięki zabawie, opowiadaniu bajek czy
wyświetlaniu filmów.

  1. Nauczyciel jest zobowiązany do zapoznania dzieci z zasadami bezpieczeństwa poprzez
    rozmowy z zaproszonymi gośćmi: policjantami, lekarzami, strażakami.
  2. Nauczyciel ma obowiązek przekazywania dzieciom wiedzy o zdrowiu i stylu życia.
  3. Nauczyciel ponadto ma obowiązek:
    4.a) Otoczyć wszystkie dzieci ciągła opieką i zapewnić im nadzór
    4.b) Przewidywać sytuacje niebezpieczne i unikać ich.
    4.c) Tworzyć właściwe warunki do bezpiecznego rozwoju dziecka.
    4.d) Opracowywać i wdrażać programy profilaktyczne.
    4.e) Opracować regulaminy pomieszczeń przedszkolnych i ogródka
    przedszkolnego.
    4.f) Unikać sytuacji i miejsc niebezpiecznych.
  4. Dyrektor przedszkola czuwa nad przestrzeganiem przepisów BHP przez wszystkich
    pracowników, a w szczególności:
    5.a)Pilnuje przestrzegania procedur bezpieczeństwa obowiązujących w przedszkolu
    5.b)Umieszcza w widocznym miejscu plan ewakuacji.
    5.c)Dba o zaopatrzenie placówki w odpowiednią liczbę apteczek, sprzętu
    gaśniczego.
    5.d)Zapewnia właściwe oświetlenie i jest odpowiedzialny za właściwą nawierzchnię
    dróg, dba o zabezpieczenie gniazdek elektrycznych, przewodów elektrycznych i
    nagrzewających się elementów systemu grzewczego,
    5.e)Dba o okresowe kontrole obiektów należących do przedszkola.

III. Postępowanie w razie wypadku

  1. W razie wypadku powodującego ciężkie uszkodzenie ciała, wypadku zbiorowego lub
    śmiertelnego dyrektor lub inny pracownik przedszkola, który uzyskał wiadomość o
    wypadku podejmuje następujące działania:
    1.a)Dokonuje ogólnej oceny sytuacji tj. sprawdza ilu jest poszkodowanych, jaki jest
    stan i czy występuje dodatkowe niebezpieczeństwo takie jak np. wybuch gazu,
    pożar itp.
    1.b) Niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę.
    1.c)Sprowadza fachową pomoc medyczną.
    1.d) W miarę możliwości udziela poszkodowanemu pierwszej pomocy.
    1.e)Informuje o wypadku dyrektora przedszkola, pracownika służy bezpieczeństwa i
    higieny pracy.
    1.f) Wyprowadza dzieci z zagrożonej strefy, jeżeli miejsce może stwarzać zagrożenie
    dla ich bezpieczeństwa.
    1.g) Nie dopuszcza do zatarcia śladów zdarzenia, wstępnie zabezpiecza miejsce
    wypadku tak, aby wykluczać dostęp osób niepowołanych.
    1.h) Racjonalnie przebieg zdarzenia, jeśli był jego świadkiem.
    1.i) Informuje o swoich obserwacjach, uwagach, pierwszych relacjach i reakcjach
    dzieci oraz poszkodowanego, jeśli takie się pojawiły.
    1.j) Sporządza notatkę służbową, w której opisuje przebieg zdarzenia.
  2. O każdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie:
    2.a)Rodziców (opiekunów) poszkodowanego.
    2.b) Pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy.
    2.c)Organ prowadzący przedszkole.
    2.d) Radę rodziców.
    2.e)Społecznego inspektora pracy.
  3. O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie:
    3.a)Prokuratora.
    3.b) Kuratora oświaty.
  4. O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, zawiadamia się niezwłocznie
    Państwowego Inspektora Sanitarnego.
  5. O wypadkach zawiadamia dyrektor lub upoważniony przez niego pracownik przedszkola.
    IV. Postępowanie powypadkowe.
  6. Niezwłocznie po otrzymaniu wiadomości o wypadku dyrektor przedszkola jest
    obowiązany powołać zespół powypadkowy, którego zadaniem jest przeprowadzenie
    postępowania powypadkowego i sporządzenie dokumentacji wypadku. Przed
    rozpoczęciem pracy zespołu powypadkowego dyrektor lub upoważniony przez niego
    pracownik zabezpiecza miejsce wypadku w sposób wykluczający dopuszczenie osób
    niepowołanych.
  7. Zespół powypadkowy wykonuje następujące czynności:
    2.a) Przeprowadza postępowanie powypadkowe
    2.b) Sporządza dokumentację powypadkową w tym protokół powypadkowy
  8. W skład zespołu wchodzi:
    3.a) Pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy
    3.b) Społeczny inspektor pracy
    3.c) Jeżeli nie jest możliwy udział w pracach zespołu jednej z tych osób dyrektor
    powołuje w jej miejsce innego pracownika przedszkolnego w zakresie
    bezpieczeństwa i higieny pracy
    3.d) Jeżeli w składzie zespołu nie mogą się znaleźć ani pracownik służby
    bezpieczeństwa i higieny pracy, ani społeczny inspektor pracy do zespołu wchodzą
    dyrektor oraz pracownik przedszkolny przeszkolony w zakresie bezpieczeństwa i
    higieny pracy.
    3.e) W pracach zespołu może uczestniczyć przedstawiciel organu prowadzącego,
    kuratora oświaty lub rady rodziców.
  9. Przewodniczącym zespołu jest:
    4.a) Pracownik służby BHP,
    4.b) Jeżeli w zespole nie ma ani pracownika służby BHP, ani społecznego
    inspektora pracy, przewodniczącego zespołu spośród pracowników wyznacza
    dyrektor.
  10. W sprawach spornych rozstrzygające jest stanowisko przewodniczącego zespołu. Członek
    zespołu niezgadzający się ze stanowiskiem przewodniczącego może przedstawić zdanie
    odrębne, które odnotowuje się w protokole powypadkowym.
  11. Przewodniczący zespołu poucza poszkodowanego lub reprezentujące go osoby o
    przysługujących im prawach w toku postępowania powypadkowego.

V. Zadania zespołu powypadkowego.

  1. Zbadać przyczyny i okoliczności, które mogą mieć wpływ na powstanie wypadku.
  2. Wysłuchać wyjaśnień poszkodowanego i wszystkich świadków wypadku.
  3. Zasięgnąć opinii lekarza lub innych osób, jeśli zachodzi taka potrzeba (np. odpowiednich
    specjalistów, gdy doszło do ulotnienia się gazu, zalania z pękniętej rury, zatrucia
    pokarmowego).
  4. Sporządzić protokół powypadkowy.
    VI. Zadania przewodniczącego zespołu powypadkowego.
  5. Kierować pracą komisji powypadkowej.
  6. Zajmować decydujące stanowisko w kwestiach spornych wynikłych podczas prac zespołu.
  7. Powiadomić osoby reprezentujące poszkodowane dziecko o przysługujących im prawach
    w toku postępowania powypadkowego.
  8. Dopilnować poprawności sporządzonej dokumentacji powypadkowej.
  9. Umożliwić członkom zespołu przedstawienie zadań odrębnych i zamieszczenie ich w
    protokole powypadkowym.
  10. Dopilnować właściwego i terminowego sporządzenia protokołu powypadkowego (nie
    później niż w ciągu 14 dni od daty uzyskania zawiadomienia o wypadku).
  11. Dopilnować, aby protokół powypadkowy został podpisany przez wszystkich do tego
    zobowiązanych, także dyrektora przedszkola.
  12. Dopilnować aby z protokołem zostali zapoznani rodzice / opiekunowie prawni
    poszkodowanego dziecka.
  13. Dopilnować, aby protokół powypadkowy został przekazany upoważnionym do tego
    organom.

VII. Protokół powypadkowy.

  1. Z treścią protokołu powypadkowego i innymi materiałami postępowania powypadkowego
    zaznajamia się rodziców / opiekunów prawnych poszkodowanego małoletniego.
  2. Jeden egzemplarz protokołu powypadkowego pozostaje w przedszkolu. Protokół
    powypadkowy doręcza się:
    2.a)Osobom uprawnionym do zaznajomienia się z materiałami postępowania
    powypadkowego,
    2.b) Organowi prowadzącemu na jego wniosek,
    2.c)Kuratorowi oświaty na jego wniosek.
  3. Protokół powypadkowy podpisują członkowie zespołu oraz dyrektor.
  4. Zastrzeżenia do ustaleń protokołu:
    4.a)Mogą złożyć osoby uprawnione do zaznajomienia się z materiałami postępowania
    powypadkowego,

4.b)Składa się w ciągu siedmiu dni od dnia doręczenia protokołu,
4.c) Składa się ustnie do protokołu powypadkowego lub na piśmie przewodniczącemu zespołu,
4.d)Rozpatruje organ prowadzący,
4.e) Mogą dotyczyć w szczególności: niewykorzystania wszystkich środków dowodowych
niezbędnych do ustalenia stanu faktycznego, sprzeczności i istotnych ustaleń protokołu z
zebranym materiałem dowodowym.

  1. Po rozpatrzeniu zastrzeżeń do protokołu organ prowadzący może:
    5.a) Zlecić dotychczasowemu zespołowi wyjaśnienie ustaleń protokołu lub przeprowadzenie
    określonych czynności dowodowych.
    5.b)Wyznaczy nowy zespół w celu ponownego przeprowadzenia postępowania

powypadkowego.

VIII. Obowiązki dyrektora.

  1. Zapewnić natychmiastową pomoc lekarską i opiekę dziecku, które uległo wypadkowi.
  2. Powiadomić o wypadku na terenie przedszkola lub podczas zajęć organizowanych poza
    jego terenem:
    2.a) Pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy,
    2.b) Społecznego inspektora pracy,
    2.c) Rodziców poszkodowanego dziecka: przy wypadkach ciężkich –
    poinformowanie, że zostało wezwane pogotowie, bez konsultacji z rodzicami; przy
    wypadkach lekkich – ustalenie z rodzicem potrzeby wezwania pogotowia oraz
    wcześniejszego przyjścia rodzica do przedszkola.
    2.d) Organ prowadzący
    2.e) Radę rodziców,
    2.f) Właściwego prokuratora i kuratora, jeśli wypadek był śmiertelny, ciężki lub
    zbiorowy
    2.g) Właściwego Państwowego Inspektora Sanitarnego, jeżeli jest podejrzenie
    zatrucia.
  3. Zabezpieczyć miejsce wypadku w sposób wykluczający dopuszczenie osób
    niepowołanych do czasu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku.
  4. Podjąć decyzję o naruszeniu miejsca wypadku, jeśli wymaga tego konieczność ratowania
    osób lub możliwość zapobieżenia grożącemu niebezpieczeństwu.
  5. Powołać zespół powypadkowy.
  6. Wyznaczyć przewodniczącego zespołu powypadkowego.
  7. Zbadać okoliczności i przyczyny wypadku.
  8. Sporządzić dokumentację powypadkową.
  9. Podpisać protokół powypadkowy.
  10. Zapoznać z protokołem powypadkowym rodziców / opiekunów prawnych
    poszkodowanego dziecka.
  11. Doręczyć protokół powypadkowy właściwym organom .
  12. Omówić z pracownikami przedszkola przyczyny zaistniałego wypadku i podjąć działania
    zapobiegawcze
  13. Wpisać wypadek do rejestru wypadków.

Należy pamiętać, że wszystkie decyzje związane z leczeniem dziecka podejmują rodzice. Jeśli nie będą
wyrażali zgody na udzielenie pomocy medycznej zaproponowanej przez przybyłego do przedszkola
lekarza, jedyne co może zrobić dyrektor przedszkola, to zastosować argumentację i perswazję słowną.

Skip to content